به گزارش ميراث آريا (chtn) حسينعلي شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس در تشريح علل آلودگي هواي تهران گفت: طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود 250 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شود که با پايان برنامه چهارم و با وجود گذشت يک سال ديگر از اين برنامه، به دليل نبود اعتبارات کافي، تاکنون فقط 25 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شده‌اند.

وي با بيان اين که نبود توليت واحد و مشخص براي کاهش آلودگي هوا يکي ديگر از مشکلات موجود است، گفت: وزارتخانه‌هاي صنايع و معادن، نفت، کشور، بهداشت و درمان و سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور از جمله دستگاه‌هايي هستند که در امر کاهش آلودگي هوا دخيل هستند و متاسفانه در شرايط سخت و مشکل، بيشترين مسووليت، متوجه سازمان حفاظت محيط زيست مي‌شود در حالي که استانداردسازي بنزين و گازوئيل مربوط به وزارت نفت است و در حال حاضر گازوئيل ما 10 برابر بيشتر از گازوئيل کشورهاي اروپايي آلودگي دارد.

دکتر شهرياري همچنين استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي و همچنين مترو را در کاهش آلودگي هواي تهران موثر دانست و گفت: در حال حاضر تعداد اتومبيل‌ها نسبت به جمعيت زياد نيست اما چون اتوبوسراني و همچنين مترو توسعه کافي نداشته است، مردم از اتومبيل شخصي استفاده مي‌کنند و جا دارد دولت حمايت و سرمايه‌گذاري بيشتري براي حمل و نقل عمومي داشته باشد.

وي همچنين به موضوع معاينه فني خودروها اشاره کرد و گفت: معاينه فني خودروها نبايد فقط مربوط به روزهاي آلوده هوا باشد بلکه در طول سال و به طور مستمر بايد صورت گيرد.

وي با اشاره به پيامدهاي اجتماعي و اقتصادي و بار بيماري‌هاي ناشي از آلودگي هواي تهران، بر ضرورت همکاري‌هاي بين‌بخشي اشاره کرد و گفت: آنچه براي ما مهم است، سلامت مردم و پاک بودن هواي تهران است و بايد با ديد خدمتگزاري دست به دست هم داده و در کاهش آلودگي هواي تهران بکوشيم./122

انتهای پیام/

کد خبر 1389091427